Ad Code

Responsive Advertisement

Ticker

6/recent/ticker-posts

C# Değişkenler ve Sabitler

 


Değişkenler:

 

Değişken nedir?

 

Değişken, çeşitli veri türlerinde(metin, sayı, tarih vs.) veri saklayabileceğimiz ve bellekte belirli bir yer kaplayan, yardımcıdır.

 

Değişkenler sayesinde veri aktarımı yapıyoruz.

 

Değişkenler, bir programlama dilinde çok büyük bir öneme sahiptir.

 

Değişken mantığını anlayamamamız, programlamanın %50'lik bir kısmını eksik bırakmamız anlamına gelmektedir.

 

veri türü değişken adı;

 

Değişken tanımlamasının yapısı yukarıdaki gibidir.

 

int i;

 

Değişken tanımlaması yukarıdaki gibidir.

 

int i ifadesiyle, integer(tam sayı) türünde adı i olan bir değişken tanımladık. Bu değişken bellekte 4 byte'lık bir alan kaplayacaktır.

 

int i;

i = 10;

 

Yukarıdaki i değişkenine, tanımladıktan sonra değer atadık.

 

int i = 10;

bool dogrumu = false;
double yuzde = 98.32, ortalama = 35.32;
char karakter = 'A';

 

İstersek yukarıdaki gibi tanımlarken de değer atayabiliriz.

 

Değişkenleri kullanmak:

 

Değişkenlerin değerlerini atadıktan sonra kullanabiliriz.

int i = 10;Console.WriteLine(i);

Yukarıdaki gibi değişkenimizi yazdırabiliriz.

 

Yukarıda programın çıktısı 10 olacaktır.

 

Veri tipleri:

 

C# programlama dilinde birçok veri türü mevcuttur. Ve bu veri tipleri kapasiteleri farklıdır.

 

Veri tipleri ikiye ayrılır.

 

1- Değer tipleri,

2- Referans tipleri

 

 

Değer Tipleri:

Adı
CTS Karşılığı
Açıklama
En Büyük ve En Küçük Değer ya da Aralık
sbyte
System.Byte
8 bit işaretli tam sayı
-128 : 127
short
System.Int16
16 bit işaretli tam sayı
-32.768 : 32.767
int
System.Int32
32 bit işaretli tam sayı
-2.147.463.648 : 2.147.483.647
long
System.Int64
64 bit işaretli tam sayı
-9.223.372.036.854.775.808 : 9.223.372.036.854.775.807
byte
System.Byte
8 bit işaretsiz tam sayı
0,177083333
ushort
System.UInt16
16 bit işaretsiz tam sayı
0 : 65.535
uint
System.UInt32
32 bit işaretsiz tam sayı
0 : 4.294.967.295
ulong
System.UInt64
64 bit işaretsiz tam sayı
0 : 18.446.744.073.709.551.615
float
System.Single
32 bit tek kayan sayı
+ ya da - 1,5*10-45 : + ya da - 3,4*1038
double
System.Double
64 bit çift kayan sayı
+ ya da - 5*10-324 : + ya da - 1,7*10308
decimal
System.Decimal
128 bit ondalıklı sayı
+ ya da - 1,5*10-28 : + ya da - 7,9*1028
bool
System.Boolean
 
true veya false
char
System.Char
Karakterleri temsil eder
16 Unicode karakterleri



Referans Tipleri:

Adı
CTS Karşılığı
Açıklama
object
System.Object
Bütün veri türlerinin türediği kök eleman
string
System.String
Unicode karakterlerinden oluşan metin


Sabitler:

Sabitler adından da anlaşılacağı gibi, değişkenin aksine değeri program içerisinde hiç değiştirilemeyen yapılara denir.

const veri tipi değişken adı = değer;

Yukarıdaki gibi bir yapısı vardır.

const double PI = 3.14;

Yukarıdaki gibi double türünde PI adında ve değeri 3.14 olan bir sabit tanımladık. Bu sabiti hiç bir zaman değiştiremeyiz.

The left-hand side of an assignment must be a variable, property orindexer

Tanımlanmış bir sabitin değerini değiştirmeye çalıştığımızda yukarıdaki gibi bir hata ile karşılaşırız.

A const field requires a value to be provided

Tanımlanmış bir sabitin değer atamasını yapmadığımızda yukarıdaki gibi bir hata ile karşılaşırız.

Atama İşlemleri:

İki çeşit atama operatörü mevcuttur:

1- "=" operatörü,

2- "+=, -= *=, /=" operatörü

"=" operatörü bildiğimiz gibi, eşitliğin sağındaki değer veya değişken değeriyle eşitliğin solundaki değişkene eşitler.

int i = 1;

int sayi = i;

Yukarıdaki gibi atama işlemleri yapılabilir.

"+=" operatörü eşitliğin solundaki değişken ile sağındaki değer veya değişken değerini toplar ve tekrar eşitliğin solundaki değişkene eşitler.

int sayi = 10;

int toplam = 1;

toplam += sayi;

Yukarıda toplam değişkeninin değeri 11 olur.

"-=" operatörü eşitliğin solundaki değişken ile sağındaki değer veya değişken değerini çıkarır ve tekrar eşitliğin solundaki değişkene eşitler.

int sayi = 10;

int toplam = 1;

toplam -= sayi;

Yukarıda toplam değişkeninin değeri 9 olur.

"*=" operatörü eşitliğin solundaki değişken ile sağındaki değer veya değişken değerini çarpar ve tekrar eşitliğin solundaki değişkene eşitler.

int sayi = 10;

int toplam = 1;

toplam *= sayi;

Yukarıda toplam değişkeninin değeri 10 olur.

"/=" operatörü eşitliğin solundaki değişken ile sağındaki değer veya değişkeni böler ve tekrar eşitliğin solundaki değişkene eşitler.

double sayi = 10;

double toplam = 1;

toplam /= sayi;

Yukarıda toplam değişkeninin değeri 0,1 olur.


"++, --" operatörleri:

 

"++" operatörü, hangi değişkenin yanında kullanılırsa o değişkenin değerini bir arttırır.

 

"--" operatörü, hangi değişkenin yanında kullanılırsa o değişkenin değerini bir azaltır.

 

int sayi = 0;

 

sayi++;

 

Yukarıdaki örnekte sayi değişkenin değeri bir arttırıldı ve 1 oldu.

 

int sayi = 2;

 

sayi--;

 

Yukarıdaki örnekte sayi değişkenin değeri bir azaltıldı ve 1 oldu.

 

Bu operatörler, atama işlemleri için de kullanılabilir.

 

int sayi1 = 1, sayi2 = 10;

 

sayi1 = sayi2++;

 

Yukarıda; sayi1 değişkenin değer 10, sayi2 değişkeninin değeri ise 11 olur.

 

int sayi1 = 1, sayi2 = 10;

 

sayi1 = ++sayi2;

 

Yukarıda; sayi1 değişkeninin değeri 11, sayi2 değişkeninin değeri de 11 olur.

 

"++" operatörü değişkenden önce kullanılırsa, önce arttırma sonra atama işlemi yapılır. Sonra kullanılırsa, önce atama sonra arttırma işlemi yapılır.

 

Aynı mantık -- operatörü için de geçerlidir.

Yorum Gönder

0 Yorumlar

Ad Code

Responsive Advertisement